RVS Technology
ALOITUSSIVU
KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA
MYYNTIEHDOT
SIVUSTON KARTTA
OTA YHTEYTTÄ
RVS – NÄIN SE TOIMII
MOOTTORINKÄSITTELY
Nelitahtimoottorin suojaus- ja kunnostuskäsittely
Ennaltaehkäisevä (suojaava) käsittely
Kaksitahtimoottori
VAIHTEISTONKÄSITTELY
Manuaalivaihteisto, taka-akseli, jakovaihteisto
Automaattivaihteisto
MP-ketjuöljy
OHJAUSTEHOSTIMEN KÄSITTELY
RUISKUTUSPUMPUN KÄSITTELY
ASEENKÄSITTELY
MOOTTORISAHA
RASVAT
TUOTTEET JA HINNAT
ASIAKKAAMME KERTOVAT
KOKEMUKSIA TEOLLISUUDESTA
LEHDISTÖ
TESTEJÄ
JÄLLEENMYYJÄT
Tilaa uutiskirje
Anna vinkki kaverille
Talleta suosikkeihin
 
 
RVS – NÄIN SE TOIMII
TURBOAHDIN
 
 

NÄIN RVS-TEKNOLOGIA TOIMII

 
 
 
 
Liikkuvien koneenosien välistä kitkaa ei voi välttää mitenkään, ja se on syynä käytännössä kaikkien laitteiden kulumiselle. Voitelun tehtävänä on vähentää kitkaa mahdollisimman hyvin. Öljyt saavat aikaan suojaavan kalvon, jonka tehtävänä on estää metallipintoja koskemasta toisiinsa. Ideaalitilanteessa metalliosat liukuvat voiteluaineen muodostaman ”tyynyn” päällä, mutta käytännössä mikään voiteluaine ei voi täysin eliminoida kitkapintojen välistä kontaktia. RVS Technology® Treatment on uudenlainen tapa ratkaista ongelma.

Kun esimerkiksi laakereita, sylinterinpintaa tai hammasratasta suurennetaan, avautuu aivan uusi maailma. Se, mitä yleensä pidetään sileänä teräspintana, onkin todellisuudessa jotain aivan muuta: vuoristo, jossa on vuorenhuippuja ja syviä laaksoja. Kulumisessa huiput iskeytyvät toisiinsa ja rikkoontuvat. Kun kulunut metalli irtoaa, se on kuin soraa, joka liikkuu öljyn mukana ja löytää aikaa myötä tiensä magneettiseen öljyproppuun tai öljynsuodattimeen. Se on merkki laitteen kulumisesta.

Lasermikroskooppikuva nokka-akselin kontaktipinnasta  
  Klicka på bilden, så får du se en större bild
     

Tribologiassa (kitka-, kulumis- ja voitelutekniikkaopissa) käsitetään olevan olemassa kolme eri kitkatyyppiä: rajavoitelu, sekakitka ja hydrodynaaminen kitka.
     
Rajavoitelu on kahden suorassa kontaktissa keskenään olevan pinnan välinen kitka. Lähtötilanteessa seurataan rajavoitelun staattista kitkaa. Huiput joutuvat vasten toisiaan ja rikkoontuvat, minkä seurauksena vapautuu paljon lämpöenergiaa, ja siihen liittyy suuri kitka ja voimakas kuluminen.

Kylmäkäynnistyksessä moottori kuluu yhtä paljon kuin se kuluu 500 km:n matkalla moottorin ollessa käyntilämmin. Tämä kitkavaihe on onneksi melko lyhytaikainen.

Läpileikkaus muodostuneesta pinnasta (kitkaparina)  
 
     
Sen jälkeen pintojen väliin tulee öljyä. Paremmat öljyt tulevat nopeammin, huonommat myöhemmin, ja mm. tästä johtuu eri öljyjen kyky suojata pintoja kulumiselta.
     

Sekakitka on myös kahden toistensa kanssa kosketuksissa olevan pinnan välistä kitkaa, mutta näiden pintojen välissä on voiteluainekalvo, jonka vahvuus on pienempi kuin kitkapintojen ”vuorten” korkeus.

Kun pintojen välinen nopeus kasvaa, voiteluaine pystyy paremmin pitämään ne erossa toisistaan (hydrodynaamisella nostovoimalla D). Pintojen huiput joutuvat silloin tällöin kosketuksiin toistensa kanssa, joskin vähemmässä määrin, minkä vuoksi kitka ja sitä myötä kuluminen on vähäisempää.
 
     

Hydrodynaamista kitkaa havaitaan vielä suurempien nopeuksien yhteydessä, kun liukupinnat ovat erossa toisistaan nostovoiman D ansiosta (kuin vesiliirrossa).

Voiteluainekalvo pitää kaksi kitkapintaa ovat erossa toisistaan, ja sen paksuus on vähintään kaksinkertainen kitkapinnan huippujen korkeuteen verrattuna – käytännössä kulumista ei ole lainkaan ja kitkakin on minimaalisella tasolla – ainakin niin kauan kuin osat liikkuvat riittävän nopeasti toisiinsa nähden. Jos nopeus laskee, siirrytään takaisin sekakitkaan. Tätä voidaan verrata vesihiihtoon, jossa riittävän nopealla vauhdilla pysytään veden pinnalla, mutta jos vauhti laskee, sukset eivät enää kannata hiihtäjää veden pinnalla.
 
     
Polttomoottorissa on useita osia, jotka liikkuvat eri nopeuksilla ja joiden liikkumistapa on hyvin erilainen. Kampiakseli pyörii esimerkiksi kaksi kertaa niin nopeasti kuin nokka-akseli, ja männät mm. pysähtyvät täysin alimmassa ja ylimmässä asennossaan. Toisin sanoen monimutkaisessa laitteessa ei voi ylläpitää riittävän paksua öljykalvoa kaikkien osien välissä edes kaikkein parhailla öljytyypeillä. Ja senhän me tiedämmekin, sillä mitä tahansa öljyä käytetäänkään, koneet kuluvat ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa.
     

Ratkaisu on varsin yksinkertainen. Jos koneenosat liukuvat öljykalvon päällä aivan vesisuksien tapaan, on loogista, että kitkapinnat tulee tehdä mahdollisimman tasaisiksi. Kukaanhan ei hiihdä kieroilla vesisuksilla.
Ongelmana on tietysti se, että tasoittaminen on varsin kallis toimenpide. Pinnat pitää hioa tai jopa kiillottaa sorvauksen tai muunlaisen työstön jälkeen.

 
     

Valmistukseen sisältyy useita ylimääräisiä käsittelyvaiheita, ja kustannukset karkaavat käsistä. Tällaisen ylellisyyden voi suoda itselleen vain kun kyseessä on hyvin vaativa kohde.
Paksumpien öljyjen (korkeampi viskositeetti) käyttö ei myöskään ole hyvä asia, sillä se lisää laitteen aiheuttamaa vastusta ja sitä myötä energiankulutusta.

     

Ei hiota vaan rakennetaan uutta!
RVS-käsittelyllä kasvatetaan metallikeraamista pintaa (vihreä alue) kaikille niille kitkapinnoille, jotka ovat kosketuksissa öljyn kanssa. Käsittelyssä yksinkertaisesti lisätään öljyyn RVS-ainetta ja annetaan kyseisen laitteen toimia kuten tavallisesti. Joidenkin tuntien käytön jälkeen käsittely on suoritettu.

Öljy ja sen mukana RVS-hiukkaset kiertävät koko laitteessa, mutta metallikeraaminen pinta muodostuu vain niille alueille, joissa on kitkaa ja sitä myötä hioutuminen tapahtuu vain näillä alueilla, joissa on rikkoutuvia pinnanhuippuja ja sitä myötä lämmönkehitystä. RVS-käsittely on kemiallinen prosessi, joka vaatii lämpöenergiaa.

 
     
Pinnoista tulee erittäin kovia – huomattavasti kovempia kuin suurin osa terässeoksista, ja sitä paitsi niistä tulee melkein täydellisen tasaisia. Eikä siinä vielä kaikki – synnytetty kerros kompensoi kuluneisuutta ja optimoi koneenosien koot parhaaseen mahdolliseen arvoon.
Prosessi säätelee itse itseään ja pysähtyy, kun pinnan epätasaisuudet ovat kokonaan metallikeraamin peittämiä. Kun jäljellä ei ole enää mitään hajoavia huippuja, lakkaa myös prosessin tarvitseman lämpöenergian läsnäolo ja uuden pinnan muodostuminen pysähtyy. Pintaa ei siis voi koskaan syntyä liikaa.

Läpileikkaus valokuvassa alempana olevasta pinnasta (kitkaparina)  
 
     
Sama kontaktipinta, jonka näimme aiemmin, mutta RVS-käsittelyn jälkeen  

Alla olevassa esimerkissä on kuvattuna yksi hammaspyörän hampaista. Läpileikkaus on tehty kuluneen alueen läpi, joka näkyy tummana kohtana.
Metallikeraaminen pinta muodostuu vain kuluneille alueille, koska juuri niissä on kitkaa ja sitä myötä lämpöenergiaa. RVS-teknologia vaikuttaa ”viisaasti” ja muodostaa kuluneemmille alueille paksumman pinnan kuin vähemmän kuluneille. Missä ei ole kitkaa eikä kulumista, ei muodostu uutta pintaakaan.

  Klicka på bilden, så får du se en större bild
     
     
Metallkeramik RVS-käsittelyllä on kaksoisvaikutus: osittain siinä kunnostetaan kuluneita osia ja osittain parannetaan kitkalle alttiina olevia pintoja.
Tosiasia on, etteivät edes tuliterät osat ole aivan täydellisiä. Kaikilla valmistettavilla osilla on tietyt tarkkuusrajat. RVS-teknologia kunnostaa, sopeuttaa ja suojaa tehokkaasti niin uusia kuin kuluneitakin osia. Osien koot optimoituvat.

Erona esimerkiksi Slick 50 tuotteeseen ei RVS-teknologia muodosta käsiteltävälle pinnalle mitään väliaikaista suojakalvoa vaan yhdistyy pohjametallin kanssa diffuusion avulla kokonaan uudeksi pinnaksi.
     

Käytännön tuloksia voi lukea täältä:

ASIAKASPALAUTTEITA

TEOLLISUUSSOVELLUKSIA

 
 

Katso filmi kertojan äänen kanssa
Katso filmi tekstitettynä
Lataa Flash Player

 

OSTOSKORI
      Ostoskori on tyhjä!
MAKSUTAPA
Osta turvallisesti rvs.fi-sivulla!

Approved by TÜV
TÜV SÜD Automotive
Report Nr: 10-00053-UA-GBM-00

MOOTTORIONGELMIA
Vähäinen tai epätasainen puristuspaine
Suuri öljynkulutus
Vähäinen öljynpaine
Moottorista kuuluva sivuääni
Hydrauliset venttiilinnostimet
Suuri polttoaineenkulutus
Pakokaasut, CO- ja HC-päästöt
Hoonausjäljet ja RVS-käsittely
Turboahdin
Lambda-anturi
VAIHTEISTO-ONGELMIA
Moottoripyörän märkäkytkin
SYÖTTÖPUMPPU
TRIBOKERAAMINEN PINTA – TEKNISIÄ TIETOJA
OSIEN KOKOJEN OPTIMOITUMINEN
POLTTOMOOTTORISSA TAPAHTUVAT TRIBOLOGISET REAKTIOT
ÖLJYMÄÄRÄTAULUKKO
POLTTOAINEENKULUTUSTAULUKKO
 
� Copyright 2009 - Oy RVS Technology Ltd.
 
Untitled Document Tanskalainen VeteranPosten: "RVS pitää mitä lupaa; puristuspaineet ylös 23-36 %." Lue testiartikkeli tästä!
rvs_olietilsatning.pdf

Tanskalainen MOTOR MAGASINET julkaisi numerossa 23/2009 jutun RVS Technology® tuotteista otsikolla: "Også godt för dieselpumper" - "Hyvää myös diesepumpuille." Lue MOTOR MAGASINET-lehden artikkeli tästä!>

Puolueeton TÜV testi todistaa, että "suojaavien ja kunnostavien ominaisuuksiensa lisäksi RVS Technology®-tuotteet pienentävät kulutusta ja CO₂-päästöjä". Tutustu testiin tästä! 

GTi Magazine kirjoittaa numerossa 11-12/2010 RVS-teknologiasta otsikolla: "SUOJAA ARVOKKAAT KOMPONENTIT". Lue artikkeli tästä!

V8 Magazine-lehdessä nro 10/2010 kirjoitettiin RVS Technology® tuotteista otsikolla: "AUTON ARVOKKAIMPIEN KOMPONENTTIEN SUOJAKSI". Lue juttu tästä!

Ammattirakentaja-lehden numerossa 5-6/2010 RVS Technology® tuotteista kirjoitettiin: "RVS-teknologian ydin on teknologian kyky tunnistaa mekanismien kulumis-ja vauriouhan alaisia kohteita niiden kitkapintojen tuottaman kitkalämpöenergian avulla ja sen kyky muokata(kunnostaa ja suojata) kyseisiä kitkapintoja". Lue artikkeli tästä!

Tekniikan Maailma julkaisi numerossa 3/2011 jutun RVS Technology® tuotteista otsikolla: "TÜV testasi RVS-tuotteet." Lehti kirjoittaa mm: "Puolueetonta tietoa jo muutaman vuoden markkinoillamme olleiden aineiden toimivuudesta dieselmoottorissa, vaihteistossa ja ruiskutuspumpussa saatiin syksyllä, kun saksalainen TÜV-testauslaitos testasi tuotteet." Lue TM:n artikkeli tästä!

RVS Technology® American Car Showssa 22-25.4.2011
RVS Technology® on esillä American Car Showssa kolmella osastolla, Pussy Power, Motor Sport halli, osasto nro 1e15:, Renault Tuning Club Finland/Tuning Studio, Tuning halli, osastol nro: 3E15 ja Show Car osastolla nro: 504.