SEW-Eurodrive
RVS – SEW-Eurodrive -testiRVS Technology® -geelin tehoa tutkittiin kuormitustesteissä, jotka tehtiin SEW-Eurodrive-yhtiön sähkömoottoreilla, joiden yhteydessä oli alennusvaihde
Testit tehtiin ELEKTRO-MASCHINENBAU Bogner GmbH & Co. KG -yhtiön tiloissa Saksassa 20.–24.12.2003. Tarkoituksena oli tutkia neljän simpukkavaihteen yhteydessä olevan sähkömoottorin lämpötilaa ja virtaa käytettäessä vaihteita ilman voiteluöljyä nimelliskuormituksella, jotta saataisiin selville moottorien käyttäytyminen hätätilanteessa. Testissä vertailtiin kahta RVS-käsiteltyä yksikköä kahteen käsittelemättömään yksikköön.Yhteenveto:
Testitulokset osoittavat selvästi, että RVS Technology -geelillä oli merkittävä vaikutus käsiteltyihin yksiköihin. Vaihteiden hampaiden pinnat olivat peittyneet, millä oli saavutettu huomattavasti parempi käyttövarmuus. Vaikka teräs–messinki-kitkapari ei olekaan optimaalinen RVS Technology -geelin toiminnan kannalta, lämpötilan jopa 54 °C:n aleneminen (–61 %) ja sähkövirrassa havaittu jopa 2,0 A:n ero (–65 %) ovat ilmiselvät.
Käsittelemättömien yksiköiden rattaiden hampaiden pinnoilla on havaittavissa selkeitä kiinnileikkautumisjälkiä ja korkeita laakerilämpötiloja (päästölämpövärejä) (Moottori 3). RVS Technology -geelillä käsitellyissä yksiköissä ei ollut havaittavissa mitään merkkejä kulumisesta (Moottori 1).
Moottori 3 (käsittelemätön)
Moottori 1 (RVS-käsitelty)
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että RVS Technology -geeli on hyvä keino päällystää kitkalle alttiit metallipinnat ja suojata ne sillä tavalla kulumiselta, vähentää kitkaa ja pidentää käyttöikää merkittävästi.
Testeissä käsitellyissä vaihteissa näkyi selkeänä hätätilanteen toimintavarmuus. Itse asiassa koska kyseessä ei ollut oikea toimintaympäristö, vaihteiston hampaiden pintojen käsittely voi pidentää käyttöikää merkittävästi (kaksinkertaiseksi), tuoda potentiaalisia säästöjä öljynvaihtojen harvenemisena ja jopa halvempien materiaalien käyttämisenä.